Thursday, August 16, 2007

رحماك ربي



رب هب لي قلبا فما في صدري لم يعد ملكي

فقد صنعت منه فراشا لها

ومن اضلعي بيتها

وهب لي عمرا فقد غزلت من ايامي غطاءها
ومن سنيني وسادة لها

وصنعت من رقتها قوتي

ومن طاعتها سلطاني

غفرانك ربي فليس الذنب ذنبي

فقد خلقت وجها لها كفجر ليلة صفاء
وروحا كنجم سطع في فضاء

فمددت يدي نحوه

فلم ادرك إلاالبكاء

خفق القلب إلي التي امتلكته واعزت ذكره واذلته

وحملته كطفل ثم رمته

فلله من يرضي بذل الأسر

كأسير الحب في زمن الغدر
فان كان الحب هو ابتلاؤك لي
فرحماك ربي
او الويل لي

13 comments:

حدوته مصرية said...

انتى بتكتبى حلو جدا
مش اعرف اعلق غير كده!!

S H A H said...

ايه الكلام التحفة ده يا بيرو

اخاف اكون فاهم غلط
ده مش كناية عن الام لطفلها

بجد كلامك روعة و الفاظ منتقاه

سلام ياقمر

زحل الفلكي said...

كلامك حلو اوي
بس خدي بالك
ان ساعات اللي بيشعر وبيحب الشعر
الشيطان بيخليه يعمل شطحات
حافظي على نفسك من الشطحات علشان متقعيش في خطأ

وخدي بالك ان اللي حيحط حد في قلبة مكان الله سبحانه وتعالى ويسمع كلامه عن ربنا
ده يبقا بيضيع نفسه
ولازم تحطي ده في بالك علشان الشيطان ميخليش الشعر الرائع ده يشطح
واللا ايه رأيك ؟

:)
تحياتي على شعرك الجميل

البِـئرُ والظمّأْ said...

السلام عليكم
جميل قوي كلامك يا احلى حب
ربنا يوفقك
زيزي

فوكيره said...

عارفه انا حسيت حاجه
غريبه

حسيتها رساله من ولد لربنا ... انه بيحب بنت اوى

وعجبتنى كده ...

جميل يا بيرو

Shreef said...

انتي اللي كتباه مش كدا..بجد تحفة جميل جدا و الله لما قريته فكرني بمجنون ليلي في القصيدة بتاعة لو كان لي قلبان لعشت بواحد مش عارف ايه اللي خلاني اربط بين الاتنين..و اللي عجبتني اوي

فان كان الحب هو ابتلاؤك لي
فرحماك ربي
اوالويل لي

جميلة بجد
انا تصفحت موضواعاتك و كلها الحقيقة كلامه اجمل من بعضيها..استمري ربنا يوفقك.مدونة جميلة..سلام

مـحـمـد مـفـيـد said...

كلام جميل ومعبر جدا ومن القلب لذلك فهو حساس
مدونتك جميل جدا وشكرا لتشريفي مدونتي المتواضعه

أخف دم said...

أحلى حاجة فى البلوج ككل يا بيرو إنه مليان حب .. وفعلا أول ما الواحد يدخل بيحس ان الحب مالى كل اركانه حتى فى مناجاتك مع ربنا
ربنا يملى حياتك كلها حب وسعادة

شيماء الجيزى said...

انا عايزة اقول زى اشرف مقال
احلى حاجه فى البلوج انه مليان حب
انتى يا بيرو بتمتلكى كمية حب رهيبة قوى جوه قلبك

كمان بتملكى احساس مرهف وقلم جميل
بجد شعرك رائع

كنت اتمنى اكون شاعرة ..بس الحظ مأسعفنيش ..

تحياتى ليكِ يا رقيقة الحس والقلب

عتاب said...

http://3atab.blogspot.com/

كلامك حلو جدا
انتى بجد موهوبه
ربنا يوفقك

LAMIA MAHMOUD said...

موهوبة فعلا

الخيط الرفيع said...

هلووووووووو
يعني انتي مثلا عيزة تضيعي كل حاجة وترجعي تخدي من جديد
ما كنش حد غلب
معلش ساعات بحب اهزر اقوم ادخل شمال
بجد جميل قوي الاسلوب واختيار الكلمات
واحساس العطاء الفياض اللي في كلامك
مدونه لطيفه قوي ان شاء الله هكون عندك علي طول
تسمحي

beroo said...

معلش انا اتاخرت في اني ارد عليكو بس معلش
شكرا يا محمد علي التعليق اللطيف
شاه تقريبا انت فاهم غلط المدونه من مناجاه من واحد لربنا بيتكلم عن حبيبته
زحل
نقد في وجهة نظر عجبتني اوي
زيزي ميرسي علي زيارتك ليا وكلامك الجميل وياريت تزوريني دايما
مي انتي فهمتيني صح اه فعلا من ولد لربنا انه بيحب واحده اوي ميرسي علي التعليق
شريف دي حاجه تسعدني جدا ان كلامي يفكرك بقصيده زي دي وميرسي علي زيارتك وكلامك الجميل
اشرف توفيق
طبعا دا شرف ليا لنك تزورني وتنور مدونتي وكمان الكلام الحلو ده لا انا مقدرش علي كده
ميشو
والله دا كتير
عتاب ميرسي علي زيارتك
لمياء
متهيالي
الخيط الرفيع
اعمل ايه بقي الحب يعمل اكتر من كده وطبعا اسمح دا انت تشرفني